Tuesday, May 31, 2011

Menyesal gilos.

Assalammualaikum.

Pernah tak rasa rugi sebab tak asah bakat betul2 masa kecik-kecik dulu? Tak kisah la pape pun. Dulu masa kecik-kecik kan kita suka mewarna, tekan-tekan piano, main bola, mandi kolam, main masak-masak, main origami, main jadi orang besar siap ada nama palsu lagi etc.

Tapi bila dah besar, haprak pun takde. Saya la ni.

Time orang lain semua boleh main musical instrument, main sports, pandai melukis, pandai swimming hebat2, blahblahblah.. diri sendiri?? Nganga je la dengar orang cerita pasal pengalaman dapat hadiah best2. Or jumpa kawan baru masa kelab ni, ni, ni.... Or pengalaman masa main sport sekian sekian paling best dalam hidup.

Paling sedih, "Sekarang dah besar, busy study je. Nanti dah kerja busy kerja je. Nanti dah kahwin, busy jaga rumah jaga anak je"

Bila tengok budak-budak kecik kan, rasa macam nak patah balik masa lalu lepas tu belajar semua benda, masuk semua pertandingan, join semua clubs, try semua games. Serius. Kenapa lah aku tak buat semua ni kecik-kecik dulu. Sekarang semua orang dah hebat, MALU nak join sekaki.

Tapi bak kata Imam Ghazali, benda yang paling jauh ialah masa lampau.

Saya harap, bila dah tua nanti, saya takkan tengok orang-orang yang umur 20-an ni dan cakap,

"menyesalnya aku tak jadi orang betul2 berguna masa muda dulu"

2 comments:

Lord Hosni the Wise said...

Masa kecik derjah 3 dulu aku masuk pertandingan bercerita...anjuran pustakaan negeri..

Mula2 aku bawak cite ali baba n 40 pnyamun, pastu utk final bwk cite ape tah tp psal budak nakal pastu kne sengat tbuan die taubat...

Dapat nombor 2 woooo..dapat hamper besau!

Mase dejah 6 plak aku jadi ktua pelajar. Pstu dapat pegi kem kepimpinan pringkat kebangsaan kat langkawi.. Naek kapal terbang woooo..jabatan pendidikan ngeri tanggung..

Saje je nk share..

dJ said...

tahniahhhhhhhh. xjeles pun.